lørdag den 8. april 2017

Pia Tafdrup i samtale med Lene Høg

Kom nærmere, kom tæt, se mit terningesæt. For lykken er ikke din egen. Eller er den?

Vi møder Pia Tafdrup i Nordkrafts biograf sal A. Samtalen skal dreje sig om hendes forfatterskab, som har fokus på de store emner i verden, men også natur, som er Ordkrafts tema for dette år.

Tafdrup er bekendt med naturen, bevares. Hun er vokset op på landet, men alt hvad der hører sig til. Der er så dejligt ude på landet.
Pia Tafdrup oplæser distinkt. Pia Tafdrup læser distinkt. Pia Tafdrup oplæser digte distinkt. Distinkt oplæsning gør mig glad. Esben Lunde Larsens natur er distinkt. Det er den virkelige natur ikke. Pia Tafdrups måde at være distinkt på er dræbende god. Esben Lunde Larsen dræber det gode. Pia Tafdrup udtaler ”Det er forfærdeligt at ødelægge andres glæde”. Esben Lunde Larsen udtaler ”Når jeg som minister ikke modtager underskriftindsamlinger, så er det simpelthen, fordi jeg ikke vil. Jeg vil simpelthen ikke.”.
Vi er natur proklamerer Pia Tafdrup. Og det er vi jo. Vi følger på forrygende vis den udlagte plan, først vækster vi, evig vækst indtil vi indgår i forfaldet. Vækstparadigme here we come. Esben Lunde Larsen fastholder, at en landmands mark er en naturoplevelse. Nok om ham. Pia Tafdrup er her. Og hun er klog. Hun skriver ting, når noget er svært, og det giver hende mulighed for at tænke over dem, hvorfor hun fremstår mere velovervejet end de fleste, og som hun siger ”mine digte fører mig ud i verden”. Hun bruger det norrøne ord ”sanke” om at hente brænde, og hun bliver irriteret, hvis folk stjæler hendes brænde. Der dvæles ved de små ting, de små fantastiske ting.
Vi føres fantasifuldt ind i den fantastiske naturs verden. Vi føres gennem lugten af sne, smagen af stål, lyden af skyer og andre sanseindtryk. Jeg er kæmpe fan. Jeg mindes om sanseligheden, et studie i sanselighed og husker på de vise ord, som en forelæser i organisationsteori engang artikulerede ”Verden er banal og kalder på banale forklaringer”.
Inden Pia Tafdrup afslutter sin formidable samtale med Lene Høg bruger hun udtrykket ”Olfaktoriske receptorer”. Jeg forundres over elegantheden i dette ord, snuser ind og nyder hendes forståelse af verden.

Tak Pia Tafdrup. Du har gjort min verden større!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar