Mit lykkelige Aalborg ved 9000
ord
Vi bevæger os ind i Kusthal Nord som
nogle af de sidste. Et par af vores fellow-bloggers er der, Mias laptop er klar
til brug, slået op og tændt, klar til at fange buzzende stemninger og ord.
Jeg sætter mig på en stol foran
en del af et kunstværk, som i princippet nok fylder hele rummet. Min
blogger-partner sætter sig foran på betonklodsen, som er en del af kunstværket.
En lille ældre dame introducerer
konceptet, en række digtere har reflekteret over, at Aalborg er blevet udnævnt
til Europas lykkeligste by. Det kan jo gøre digtere og forfattere nysgerrige og
provokerede.
Den første digter, en ældre dame,
går scenen. Hun står oprejst som en søjle, mens hun rejser sine ord som søjler,
der står og forsvinder i samme bevægelse, de forsvinder uden at efterlade sig
spor hos mig. Jeg forsøger at lytte efter, men i skrivende stund har jeg glemt
hvad hun talte om. Rim er udeladt.
Kunstværket foran mig består af
en betonblok og en skærm, halvt nedsænket i blokken. Skærmen viser en
overvågningsvideo af lokalet.
Jeg tager en tå af mit lille
plastickrus med vin, smagen og bevægelsen er som en lille rejse til noget
velkendt og rart, som familiefester.
Det går op for mig at kunstværket
allerede fanger mig mere end den ellers søde dame, som står på scenen.
Vinen i min kop ligner lidt blod
på film. Noget er tørret ind op ad kanten.
Den første bliver færdig, der
klappes, og den næste går på. Det er en blanding af konstateringer og
anekdoter. Er det lyrik eller prosa? Så skal vi ud i definitioner, det vil vi
ikke her.
Vi er en del af kunstværket.
Fordi vi ser på skærmen, som enten viser os selv, eller viser synsvinklen fra et
kamera direkte ”across the room”, bliver kunstværket kun til, når vi ser det,
og det går op for os hvad vi ser. Det siger noget fint om vores
overvågningssamfund også. At vi ses og bliver set hele tiden. Men der er også
blinde vinkler og synsvinkelskift. Det er også en pointe.
Den næste digter der går på har
en lav og sprukken stemme. Nogle stemmer protesterer, han får en ny mikrofon,
og nu synes hans stemme høj og sprukken. Hans anekdoter og digte er bygget om
humoristiske iagttagelser over lykkelige folk i Aalborg. ”Når vi kommer hjem
til dig, går jeg en tur med hunden og du laver mad, bagefter forhandler vi om,
hvordan vi skal lave en baby”, blandt andet. En anden anekdote handler om to
kvinder, der ser en mand, og den ene siger ”Den gamle mand er sød. Han er
sikkert pensionist”. Det bliver til et digt om en mand, som går hen over
dammen, og han finder en plasticand, som han tager op og lader flyve med en
flok på træk. Dette er en digter, som kan se ud over situationen, han ser noget
mere, deraf hans lykke. Og i Aalborg er alt muligt, bliver hans konklusion,
derfor er byen lykkelig.
Den næste fortæller at han er
distræt, "som alle kan se". Og så mister jeg hans ord. Jeg kigger over på Mia,
som også ser ud til at have mistet alle ord, hendes laptop står uberørt.
Han reflekterer lidt over sine digte. Jeg spekulerer lidt på hvordan de er til familiefester, om alle disse
digtere gør det, reflekterer over deres digte her, fordi deres familier ikke gider lytte til dem- men måske er det bare en projektion. Denne digter snakker om båse og bokse og klichéer.
Måske er jeg et produkt af
zappergenereationen. Mit fokus er i hvert fald intetstedværende, og min tålmodighed gået en tur ud efter noget, som går lidt hurtigere.