lørdag den 8. april 2017

Nikolajsen, Chemnitz og Scavenius læser op 15:00, lørdag


Nu starter vi lidt bagfra, for jeg er lidt høj på at jeg har fået en signeret kopi af Rasmus Nikolajsens Tilbage til unaturen (2016). Jeg er nu den lykkelige ejer af en bog med ”hilsner venlige som havørn i svæv”. Det er en lille bog, som er venlig at røre ved. Og digtene i den er hårdtslående og blide, og åbner tankerne mod nye ideer. Lige nu har jeg faktisk slet ikke lyst til at skrive, men at dykke ned i den.
Men oplæsningen var også en god oplevelse, så nu deler jeg lidt ud af den.
Det er endnu ikke startet, da jeg når Generatorscenen, men jeg tror kun der er et par minutter til. Digterne har endnu ikke indfundet sig, men står i mellemgangen. En smule sky og autoritetstro, som jeg er, tør jeg ikke rigtig presse mig forbi, før en ældre dame baner vejen for mig. Jeg hører brudstykket af en samtale, ”jeg har stillet mikrofonen der nedenfor scenen, det er fint nok ikke?” eller noget i den dur, hvortil en af digterne svarer, at jo, der er ikke nogen grund til at stå deroppe og se latterlig ud.
Digterne præsenteres kort af en ung kvinde, og Rasmus Nikolajsen stiller sig op ved scenen, forklarer hvordan hans digte er skrevet på de steder han har været, og at hvert digts titel er stedet og datoen hvor digtet er skrevet. Så begynder han. Der sker noget med nogle etablerede forfattere, når de begynder at læse op. Det er som om de ligesom bliver bogen, eller en forlængelse af bogen, hele deres kropssprog og stemme ændrer sig. Det skete også med Josefine Klougart (det har jeg ikke skrevet om på bloggen fordi det ikke var ude på universitetet). Rasmus Nikolajsen bliver ligesom lidt ledeløs i nakken og i den frie hånd. Det lyder lidt som om at han lader ordene falde ud af ham. (Den beskrivelse kan måske have en negativ klang, men sådan er det ikke, det har en god effekt, det passer). Ordene, som falder ud af ham, behandler alt, digtning, detaljer og himlen og jorden og havet, iblandet refleksioner. Det kropslige og verden påvirker hele tiden digteren, og det hele synes at være blandet sammen i et stort net, der påvirkes og påvirker alt andet i det net.
Jeg tror Nikolajsen kan lide at læse op. Han falder ligesom lidt ned i bogen. Han har ikke rigtig forberedt hvad han vil læse op, synes det, han tager den lidt på gefühlen, afbryder og kigger på det store ur et par gange mellem digtene.
I det sidste digt, han læser op, påvirker regnen mennesket og de afsluttende ord lyder ”var det nuet der gav sig til kende”.
Morten Chemnitz siger, at hans digte er prosadigte. Da han begynder at læse, går hans stemme over i en monoton bølgende gang, som er en smule svær at følge. Faktisk går der lang tid, før det går op for mig, hvilke ord der flyder ud af ham.
Generatorscenen er blevet en boble. Der er en ro, alle er stille, bevægelse og lyd kommer kun fra digteren og menneskene og bilerne udenfor rummet. En blid, kølig brise kærtegner de lyttende.
Det lykkedes mig at høre Morten. Det er naturbilleder der kommer fra ham og den mørkegrønne bog. Han lader naturen stå som noget, der er nok i sig selv. Verden er der blot, og han fortæller hvordan den ser ud. Regn, skov, asfalt og blade er bare. Til sidst dukker digteren selv op ved et naturbillede, ”som jeg bliver stående ved”.
Scavenius starter med en præcis karakteristik af Mortens digte: mennesker er fraværende, men når de er der, så forsøger de at nå naturen.
Hun læser selv op fra novellesamlingen Fjer. Hendes verdener er velkendte og alligevel fremmedgjorte. Det er en verden i opløsning. Vand, fugle og fuglereservater er gennemgående motiver, og natur og mennesker blandes sammen på en foruroligende måde, naturen kryber langsomt og faretruende ind i menneskets verden og dets sind. Men måske er det netop pointen: Verden og menneskets verden kan ikke adskilles.

Generatorscenen er ikke længere en boble: Verden er trængt ind, en stor lastbil med glade fulde mennesker kørte forbi, og nogle mennesker er gået, roen er brudt. Alligevel trænger Ursula Scavenius’ fortællinger sig på, og kryber ind under huden på mig, som vandet kryber ind i alting i hendes fortællinger. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar